saknad ska infinna sig

Året börjar i saknaden av något - något som är på riktigt. Som är nära och märkbart. Jag vet inte om jag svamlar fram och tror att jag vet vart allt ska vara. Jag håller uppe en fasad av något som inte håller. Jag krackelerar lite inombords - dels för att jag har massor av läxor och dylikt som hamstrar över mig som en tjock isolering. Faktum är att jag redan önskar att sommarlovet ska börja och slås snabbt av tanken att det vill jag inte alls. Jag vill alltså redan lämna Sturegymnasiet bakom mig? Jag vet inte - det är få ställen jag har velat hänga fast vid genom åren. Ska lämna Nova Cantica också - det blir som att lämna ett syskon i skogen och veta att man aldrig ska återses. Jag visste i julas att det var sista gången på teatern men det känns också som om jag fortfarande kommer återvända dit. Är det sista gången för allt nu?

Sista gången jag får krama dig?

Jag har en slags inneboende känsla som är svår att urskilja och beta ut. Det blir ganska tarvligt att göra det också, liksom som om man hade rätten. Det är som den ska ligga kvar som ett täcke - precis som när jag ska sova i min säng. Inte fan somnar jag om jag inte har täcket på mig. Inte fan somnar jag utan en inneboende känsla för något. Frågan är vart man hittar verkligheter och meningsfulla möten i vår stad. Här där alla smutskastar namnet av den plats jag älskar att bo på. Här sägs alla vara oärliga och falska - påhittade och svaga. Här har jag hittat de bästa människorna i mitt liv.

Vem hittade du?

Det är ett nytt år - trots denna saknad har jag funnit saker. Året som passerade var ett av mina bästa. Med tusen saker att glädjas och vara stolt över. Jag vill bara att 09 ska vara lika vackert såsom 08 var. Kanske denna saknad ska infinna sig i sitt sista år i hemstaden. När juni är över i år då är jag en helt annan människa - jag kan inte styra över det. Jag kan bara älska den sista tiden som blivit mig given. För jag ska älska tiden på gymnasiet - älska alla jag träffade där som lyckades påverka mig. Att tro på mig själv och våga vara den jag är. Låt 09 komma och låt oss alla lära oss något i år. Något som är värt att dokumentera för alltid.

Och låt dig våga - låt dig vara du


P u s s e l


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback